zondag 23 december 2018

2019 in een journal: voorbereiding #4


Het jaareinde nadert nu echt wel. Hoog tijd dus om onze ‘cover’ af te werken.
Of je dit doet of de manier waarop je dit doet, is helemaal aan jou. Je hoeft natuurlijk je cover niet te bewerken, maar het geeft wel een speciale look aan je journal. Je kan uit de 52 tips en technieken kiezen, want eigenlijk zijn alle technieken perfect toe te passen. Deze techniek vind je niet terug. Het is een van mijn favoriete die ik leerde van Donna Downey. (Online workshop Inspiration Wednesday 2016)

Dit zijn de voorkant en achterkant van mijn journal. De foto’s zijn nogal donker, daar ik er vanmorgen vroeg aan werkte en het nogal donker was buiten…

De materialen die ik gebruikte: gesso, witte acrylverf, modeleer pasta, gel medium, white glaze, vloeibare acrylic raw umber, verschillende kleuren acrylics, penseel, water, babydoekjes, spatel.

Mijn stappen:

Stap 1: de voorkant en achterkant van mijn journal heb ik eerst een laagje gesso gegeven.
Stap 2: hierop kwam een laagje witte acrylverf.
Stap 3: ik printte ooit enkele afbeeldingen van penselen uit en heb deze toen uitgesneden zodat ik een zelfgemaakte stencil kreeg. Voor ik begon te snijden heb ik eerst overal een dikke laag doorzichtige plakband gekleefd, want het scheurde nogal gemakkelijk. Deze stencil gebruikte ik weer opnieuw voor mijn cover.
Met modeleer pasta en een spatel heb ik op verschillende plaatsen afdrukken van penselen gemaakt.

En… afdrukken van het jaartal, het woord discover en mijn naam. Goed laten drogen is de boodschap.
Stap 4: na een nachtje drogen maakte ik een papje van acrylic glaze en raw umber. Dit mengsel schrikt in het begin wat af omdat je alles een vieze bruine kleur geeft.
Stap 5: mijn cover werd bedekt volledig met deze bruine smurrie.

Stap 6: na 1minuutje drogen (niet langer) kun je dan met een babydoekje alles weer verwijderen en blijft er rondom de figuren en woorden met modeleer pasta kleur achter. Dat was wat ik wilde bekomen.
Stap 7: daarna neem je een proper babydoekje en begin je opnieuw de restverf weg te wrijven. Je stopt wanneer je zelf wil. Je kan heel de pagina weer wit krijgen, maar dan moet je regelmatig een ander babydoekje gebruiken.


Stap 8: aanbrengen van cijfers op de penselen en een laagje gel medium.

Dat laagje gel medium is wel belangrijk omdat het enerzijds de coverlaag beschermt en anderzijds ik er met alle ander mediums verder op kan werken.
Stap 9: acrylverf aanbrengen en aanlengen met veel water zodat alles naar beneden druipt. Verschillende kleuren mengen, aanlengen, drogen, opnieuw beginnen…


Voorlopig laat ik alles zoals het nu is. Op de verf ga ik later nog een extra laagje gel medium aanbrengen. Ik ben er dan zeker van dat mijn cover een heel jaar heen en weer leggen, erin werken… gaat overleven.

Geen opmerkingen: