vrijdag 19 juli 2019

Week 30: 2019 in een journal


Even iets voor de durvers… Haal maar je Posca’s, Gelli Plate naar boven… We gaan eens anders werken op de Gelli Plate!

Wat heb je nodig? Posca’s in allerlei kleuren, stencils, Gelli Plate, lichte kleur acrylics, brayer, watervaste inkt en stempels

Stap 1: Neem je Gelli Plate, stencils en een Poscastift. Teken de vormen van je stencil rechtstreeks op je Gelli Plate. Ja, inderdaad, je krijgt een beetje een onwennig gevoel, maar dat zal straks helemaal verdwijnen.



Stap 2: neem een nieuwe stencil, een nieuwe stift en herhaal alles. Meerdere kleuren, meerdere stencils… telkens op elkaar en door elkaar.

Stap 3: na de stencils kun je overal met de losse hand details toevoegen. Liefst zo veel mogelijk, want dan krijg je op het einde een beter resultaat.
Stap 4: Na de Posca, de stempels… Gebruik watervaste inkt. Geen paniek, alles gaat eraf J Nadien gewoon alles afwrijven met een babydoekje…

Stap 5: we zijn er bijna… Neem nu een lichte kleur acrylverf en breng met je brayer een laagje verf aan op je afdrukken en tekeningen.
Stap 6: maak nu een afdruk op je pagina. Dit wordt het spannendste deel van heel het proces, want je weet niet wat je gaat krijgen van resultaat. Ook je journal wordt dikker en ongelijker waardoor het niet altijd loopt zoals gewenst. Maar gewoon je verstand op nul en je afdruk maken. GOED WRIJVEN op je plaat om de verf op je papier over te brengen!
Voila, hier is mijn afdruk.

Stap 7: Er hangen nog restjes op de plaat dus herhalen we het proces met de verf nog eens…

Je merkt op dat nog steeds niet alles van de plaats weg is, dus neem gerust andere kleuren tot je je plaat niet meer proper krijgt. Deze gebruik ja dan straks om extra kleur en accenten mee aan te brengen.
Stap 8: Ik ben verder gegaan met het afwerken van mijn journalpagina, met het gedacht alles aan de linkerzijde van mijn journal te laten voor wat het is en later volgende week extra details te doodlen. Maar uiteindelijke gebruikte ik items uit enkele mails om beide pagina’s mee te bewerken. Dus… Je kan ermee alle kanten uit.
Hieronder zie je dat ik uit mijn restafdrukken cirkels ponste en deze met inkt bewerkte. Verder heb ik ook een volledig kaartje gebruikt en op dezelfde manier bewerkt. De rest spreekt voor zichzelf… gewoon creatief zijn is de boodschap.



Geen opmerkingen: