woensdag 16 mei 2018

20/52 vormen als basis

Deze week gaan we eerst onze achtergrond met laagjes opbouwen voordat we hem gaan bewerken met allerlei producten.

Wat heb je nodig? Lege doos (koekjes), gel medium, modeling paste en/of crackle paste, gesso, verf, babydoekjes, penseel

Stap 1: neem een lege doos of een stuk karton en snij daaruit verschillende vormen. De dikte van het karton speelt geen rol.
Stap 2: lijm met gel medium je vormen door elkaar op je achtergrond.
Stap 3: breng een laagje modeling paste aan op de plaatsen waar er geen karton gelijmd is. Zoals je ziet is mijn modeling paste al wat uitgedroogd (er zit een gaatje in mijn tube) en daardoor brokkelt deze nogal. Dit geeft niet omdat ik extra structuur en vorm krijg. Ik bracht nog een extra laagje crackle paste aan. 
Stap 4: leg een dun laagje gesso over je droge achtergrond. (Ja kan stap 3 en 4 perfect omwisselen)
Stap 5: breng met een penseel een laagje acrylverf aan. Ik gebruikte Dylusion Paint. Laat dit heel even drogen.
Stap 6: neem een babydoekje en wrijf de verf er weer af. Doe dit heel voorzichtig. Laat daarna alles even drogen
Stap 7: breng opnieuw een laagje verf aan. Gebruik hiervoor dezelfde kleur. Laat even drogen en wrijf opnieuw met een babydoekje de verf van je achtergrond. Je kan deze stap eventueel nog enkele keren herhalen
Stap 8: neem een heel klein beetje verf en wrijf deze met je vinger uit op je achtergrond.
Stap 9: neem een babydoekje en wrijf de verf en vanaf. De lichtste plaatsen, de hoekjes en de randen op je achtergrond gaan de meeste verf vasthouden.
Stap 10: Breng nog eens een dikke laag verf aan. Neem daarna een nieuw babydoekje om de overtollige verf er weer af te vegen. Laat goed drogen. Ook hier kan je het proces herhalen.

Stap 11: wanneer je kaart goed droog ik kan je erop stempelen, de randen inkten, details aanbrengen en volledig afwerken. 





Geen opmerkingen: